Kalça Protezi Sonrası Rehabilitasyon

Kalça Protezi Sonrası Rehabilitasyon Konya

Protez tedavilerinin önemli parçalarından biri de fizik tedavi ve rehabilitasyondur. Kalça protezi, ciddi şekilde hasar görmüş, onarılamayan kalça eklemlerinin yerini alan bir aparattır. Bu aparatın dokulara tam olarak uyum sağlaması ve kişinin kalçasını yeniden, eskisi gibi kullanabilmesi için fizik tedavi yapılması gerekir. Kalça protezi ameliyatından sonra yapılan uygun egzersizler sayesinde kişinin yaşam kalitesi artırılabilir. Kalça eklemlerinin hareket kapasitesi iyileştirilebilir ve kişi bağımsız bir şekilde kendi işlerini yapabilir.

Yazımızın devamında kalça protezi hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Kalça protezi sonrası rehabilitasyon için ise Uzm. Dr. Mehmet Kerem Uzun’un Konya’daki kliniği ile iletişime geçebilirsiniz.

Kalça Protezi Nedir?

Kalça protezi; kalçadaki hasarlı eklemlerin yerine geçen, yapay bir eklem aparatıdır. Genellikle ilaç veya konservatif yöntemler ile tedavi edilemeyen kalça ağrılarının tedavisinde kullanılır. Çoğunlukla 65 yaş üzeri hastalarımızda tercih edilir. Kalça protezinin temel işlevi; eklem hareket açıklığını artırarak, hareket fonksiyonlarının iyileşmesini sağlamaktır.

Kalça Protezi Neden Takılır?

Kalça protezi;

• Kireçlenmeye bağlı ileri derece dejenerasyon
  • Romatoid ağrıların tedavisi
  • Femur başı nekrozu ya da kırığına bağlı ağrılar
  • İleri evre kalça çıkıkları
  • Kemik tümörleri
  • Tüberküloz artritinin tedavisi için takılabilir.

Kalça Protezinden Sonra Rehabilitasyon Neden Yapılır?

Kalça protezinin dokulara uyum sağlaması ve çevre kasların da güçlenmesi için kalça protezinden sonra rehabilitasyon süreci önemlidir. Kalça protezi, kalçadaki hasarın büyük oranda azalmasına yardımcı olur. Ancak rehabilitasyon olmazsa proteze rağmen hareket kısıtlılığı yaşanabilir. Özellikle yaşlı bireylerde tercih edilen bir tedavi olduğu için de rehabilitasyonun önemi artmaktadır. Yaşlı bireylerde kas dokuları zamanla güçsüzleşir. Bu nedenle protezin çevresindeki kasların da çalıştırılması önemlidir.

Kalça Protezinden Sonra Rehabilitasyonun Faydaları Nelerdir?

• Karın ve sırt kaslarının güçlendirilmesi
  • Kalça fleksörlerinin gerilmesi
  • Kalça ve diz ekstansörlerinin güçlendirilmesi
  • Hareket sırasındaki ağrının mümkün olduğunca azaltılması
  • Yürümenin kolaylaştırılması
  • Ameliyat sonrası hareketsiz kalan eklemlerin açılması ve güçlenmesi
  • Proteze kademeli olarak, doğru şekilde yük bindirilmesinin sağlanması.

Total Kalça Protezi Rehabilitasyonu Nasıl Yapılır?

Total kalça protezinde hastanın kalça bölgesine yavaş yavaş yük vermesi amaçlanır. Böylece herhangi bir sakatlık olmadan, kalça bölgesindeki kaslar güçlendirilir. Tam ağırlık vererek yürüme için yaklaşık 12 hafta beklenmesi gerekir. Bu süreden sonra kişi kalça bölgesine tam ağırlık vererek yürüyebilir. Ameliyattan sonraki ilk 6 – 8 hafta parmak ucunda yürüme yapılır. Sonraki süreçte ise ağırlığın kademe kademe aktarılması sağlanır.

Kalça protezi sonrası rehabilitasyonun ilk haftasında;

• Öncelikle pozisyonlama ve derin ven trombozunu önleme sağlanır.
  • Kalça eklemine aktif ya da yardımlı fleksiyon ekstansiyon egzersizleri yaptırılır.
  • İzometrik egzersizler ile kalça ve diz kasları güçlendirilir.
  • Yüksek sandalyeye oturma egzersizleri yapılır.
  • Walkerla kısa yürüyüşler yapılır.
  • Karın ve sırt ekstremitelerini güçlendirmek için egzersizler yapılır.

Kalça protezi sonrası rehabilitasyonun ikinci haftasında;

• Kalçada eklem hareketliliğini ve kas kuvvetini artıran egzersizler yapılır.
  • Hastanın walker ile bağımsız olarak yürümesi, hareket etmesi sağlanır.
  • Hasta ameliyat sonrası ile ilgili dikkat etmesi gerekenler hakkında bilgilendirilir.

Kalça Protezi Kullanan Hastaların Dikkat Etmesi Gerekenler:

• Hastaların operasyon yapılan kalçanın üzerine yan yatması engellenmelidir.
  • Yatar pozisyonda iken bacakların arasında yastık bulundurulmalıdır.
  • Hastaların günde en az 30 dakika sırt üstü yatması gerekmektedir.
  • Hasta tam iyileşene kadar alçak sandalye ve koltuklarda oturmamalıdır. Onun yerine yüksek tabure ve sandalyeler tercih edilmelidir.
  • Otururken öne doğru eğilmek ve bacak bacak üstüne atmak engellenmelidir.
  • Hastalar rahatça tuvalete girebilmek için tuvalet yükselticisinden yardım alabilirler.
  • Eğilmek, eğilerek çorap vb. kıyafetleri giymek kalça protezi ameliyatı olan hastalar için çok tehlikelidir. Bu nedenle hastaların bu eylemler için mutlaka yardım alması gerekir.

Konya Kalça Protezi Sonrası Rehabilitasyon

Konya kalça protezinden sonrası rehabilitasyon yapılması, hastanın yaşam kalitesini ve operasyonun başarısını yükseltmek açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle kalça protezinden sonra yapılan rehabilitasyon planlaması mutlaka deneyimli bir fizik tedavi uzmanı tarafından yapılmalıdır.

Konya kalça protezi rehabilitasyonu ve diğer fizik tedavi uygulamaları hakkında bilgi almak için kliniğimizle iletişime geçebilir; randevu alabilirsiniz.