Sporcu Rehabilitasyonu

Sporcu Rehabilitasyonu Konya

Sporcu rehabilitasyonu; spor nedeniyle oluşan kas ve doku hasarının olumsuz etkilerini azaltmak, kas ve iskelet yapısını güçlendirmek için yapılan uygulamalardır.

Düzenli sporun vücuda faydaları saymakla bitmez elbette. Ancak sporcuların bu noktada bazı riskler altında olduğunu da söyleyebiliriz. Menisküs ve ön çapraz bağ yırtıkları, tenisçi dirseği, aşil tendonu ve omuz yaralanmaları sporcularda en sık karşılaştığımız rahatsızlıklardır. Sakatlanan sporcuların yeniden kariyerine devam etmesi ise sancılı bir süreçtir. Fizik tedavi, kasların yeniden eski gücüne kavuşmasına yardımcı olur. Bu nedenle tedavi sürecinin olmazsa olmazlarındandır.

Fizik tedavi yapılmazsa, performans düşüşü söz konusu olabilir. Bu durum yaşam kalitesini ciddi oranda düşürür. Sporcu rehabilitasyonu, eklem açıklığının normal hâlini almasına, kasların esnekliğinin ve dayanıklılığın artırılmasına yardımcı olur. Yazımızın devamında, sporcu rehabilitasyonu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

Konya’da sporcu rehabilitasyonu hakkında danışmak istedikleriniz için ise Uzm. Dr. Mehmet Kerem Uzun’un kliniği ile iletişime geçebilirsiniz.

Spor Yaralanmaları Nelerdir?

Spor yaralanmalarını “makrotravmatik yaralanmalar” ve “mikrotravmatik yaralanmalar” olmak üzere iki grupta inceleyebiliriz. Her spor branşı, farklı kas gruplarını çalıştırır. Bu nedenle kas-iskelet grubu yaralanmalarında “futbolcu hastalığı” vb. kalıplaşmış ifadelere sık rastlanır.

• Makrotravmatik yaralanmalar, çoğunlukla düşme ve çarpışmalara bağlı oluşur. Kuvvetten kaynaklanır. Bu nedenle özellikle futbol ve rugby gibi temasa ve güce dayalı sporlarda daha sık meydana gelir.
  • Mikrotravmatik yaralanmalar ise kas, eklem ve tendon yapılarının aşırı kullanılmasından kaynaklanır. Bu yaralanmalar, kronik yaralanmalardır. Bu nedenle tedavi sürecinde düzenli fizik tedavinin önemi büyüktür. Genellikle tenis, yüzme, kürek çekme ve atletizmle uğraşan sporcularda yaygındır.

Sporcu Rehabilitasyonunun Amacı Nedir?

Sporcu rehabilitasyonu; yukarıda bahsettiğimiz yaralanmalardan kaynaklanan hareket kısıtlılığını en aza indirmeyi amaçlar. Yaralanmanın ilk dönemlerinde esas olan; ağrının ve ödemin azaltılmasıdır. Dokular iyileşmeye başladıktan sonra ise öncelik; hastanın yeniden spora dönmesidir. Bu nedenle sporcu rehabilitasyonunun doğru bir şekilde planlanması oldukça önemlidir. Sporcu rehabilitasyonunun amaçları:

• Kasların yeniden güçlenmesini sağlamak
  • Sertleşen ve donuklaşan kasların esnekliğini artırmak
  • Zayıflayan kasları güçlendirmek, yeniden spor yapabilecek hâle getirmek.
  • Spor nedeniyle oluşan hasarın kronikleşmesini engellemek ve sporcunun yaralanmadan önceki performansını kazanmasını sağlamaktır.

Sporcu Yaralanmaları Nasıl Tedavi Edilir?

Sporcu yaralanmalarında hasarın türüne ve şiddetine göre farklı tedavi yöntemleri tercih edilebilir. Fizik tedavi bu sürecin ilk adımı olabilir. Ya da cerrahiden sonra uygulanabilir. Ancak birçok sporcu fizik tedavi olmadan yeniden spor hayatına dönemez.

Bunun nedeni; cerrahi uygulama yapılsa bile kasların güçlenmeye ihtiyaç duymasıdır. Bu süreçte multidisipliner bir yaklaşım izlenmeli ve sporcunun yeniden güçlenmesi için gereken adımlar atılmalıdır.

Sporcu Rehabilitasyonu Nasıl Yapılır?

Sporcu rehabilitasyonunu aşamalara ayıracak olursak;

• İlk aşamada; doku hasarının azaltılması, ağrı ve ödemin hafifletilmesi ve anatominin korunması gelir. Bu aşamada birincil tedavi; koruma, dinlenme, buz kompresyonudur. Bu süreçte dokuların onarılması için ideal koşullar sağlanmaya çalışılır.
  • İkinci aşamayı “orta rehabilitasyon aşaması” olarak adlandırabiliriz. Bu süreçte vücut hasarlı dokuları onarmaya başlar. Bu nedenle fonksiyonel kayıpların azaltılmasına odaklanılır.
  • Rehabilitasyonun ileri aşaması yaklaşık 21 gün sonra başlar. Ne kadar süreceği ise hastanın tedaviye ne ölçüde cevap verdiğine bağlıdır. Bu süreçte aynı zamanda yeniden yaralanma riski de değerlendirilir ve koruyucu uygulamalar yapılabilir.
  • Sporcu rehabilitasyonunun son aşaması olan “spora dönüş aşaması”nda ise yapılan genel egzersizler yerini spora yönelik egzersizlere bırakır. Bu süreç sporcunun performans kaybı yaşamadan spora dönebilmesi için çok önemlidir. Çünkü fizik tedaviden sonra vücut tamamen iyileşmiş olsa bile yeniden spor yapacak güce sahip olmayabilir. Bu nedenle sporcunun takıma ya da antrenmanlara uyum sağlayacak şekilde güçlendirilmesi gerekir. Bu çalışma, yeniden sakatlanma riskini de ciddi ölçüde azaltacaktır.
  • Takip ve gözlem aşamasında ise sporcunun performansı değerlendirilir. Gerekli durumlarda, sıklığı daha az olsa da, fizik tedavi seanslarına devam edilebilir. Böylece tedaviden uzun vadeli sonuçların alınması sağlanır.

Konya Sporcu Rehabilitasyonu

Konya sporcu rehabilitasyonu, fizik tedavinin bir alt birimidir. Bu nedenle fizik tedavi uzmanları tarafından planlanması gereken, profesyonel bir süreçtir. Fizik tedavi uzmanının deneyimi ve hastaya yaklaşımı, kişinin kısa sürede en iyi sonuçları almasına yardımcı olur. Bu süreçte hastanın da egzersizler ve yaşam tarzı hakkında bilgilendirilmesi gerekir. Konya’da sporcu rehabilitasyonu için kliniğimizle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.